Marketing v kozmetickom salóne - základné kamene

04.07.2022

Čo všetko tvorí základy identity a marketingu? 

Mať vlastnú identitu je veľmi dôležité. Byť rýchlo a ľahko rozpoznateľná na sociálnych sieťach a dohľadateľná vo vyhladávačoch. Ale nie je to iba o online priestore. Všetok tlačený materiál - vizitky, letáčiky by mali mať niečo spoločné. Mali by každým kúskom kričať, že sú od teba. 

Tento článok nie je úplne o marketingu a ako ho tvoriť, skorej hovorí o tom, čo by malo marketingu predchádzať, čo by si už mala mať vybudované, aby si sa mohla začať venovať marketingu ako takému.

Čo teda tvorí základné kamene tvojho marketingu?

Názov, logo, symbol = identita značky

Už názov salónu môže naznačovať, čo sa bude skrývať za stenami salónu. Logo - názov prepojený so symbolom vytvára vizuálny prvok, ktorý bude tvoju identitu sprevádzať minimálne niekoľko ďaľších rokov. Voľba farieb by mala byť prepojená a prechádzať skrz naskrz aj interiérom salónu, tlačenými materiálmi či insta feedom. Farby vytvárajú emóciu a dotvárajú tak identitu. Je to časť image značky - ako ťa budú vnímať klienti.

Identitu si tvoríš ty alebo sa zveríš do rúk skúsených marketérov.

Adresa, kontaktné údaje

V tomto bode chcem napísať, že nezáleží na tvojej adrese, ale na tom, aby si ju mala všade uvedenú. V rovnakom štýle - ľahšie oslovíš klientov v tvojej lokalite a vytváraš si základy pre kvalitné budúce SEO (napr. google rozlišuje a penalizuje v lokálnom zobrazovaní aj rozdiely v napísaní ul. verzus ulica).

Nespočetne veľakrát som brúzdala stránkami salónov na FB a našla veeeeeľa stránok salónov bez uvedenej adresy, keby len adresy ale aj bez mesta. Keď ti chýba adresa, tak ver tomu, že tvoji potencionálni budúci klienti sa nebudú hrať na detektíva a nezavolajú ti, nájdu si radšej salón, kde nájdu všetky kontaktné údaje presne tam, kde majú byť. Ideálne aj s otváracím časom a rovno s online rezervačným systémom.

Adresa síce nie je marketingovotvorný prvok, ale bez uvedenej adresy môžeš robiť akokoľvek kvalitný marketing, klienti ťa nenájdu.

Tvoje "niche", koncept

Našla si si už svoje "niche"? Že čo je niche? Je to tvoja výnimočnosť, tvoje vlastné miesto na trhu, na ktoré sa chceš zamerať. Tvoje niche ti určí aj tvoj koncept salónu ale tvorí aj základ (spolu s persónou - dočítaš sa ďalej) pre komunikačné stratégie.

Zamysli sa nad tým, v čom si iná, výnimočná. Čo chceš robiť inak. Chceš sa zamerať v salóne na riešenie problémov s akné či máš výnimočnú masáž, vedieš salón v štýle ASMR, používaš prírodnú kozmetiku a dávaš si záležať na zero waste prevádzke? Je to niečo iné? Pred akýmkoľvek pokračovaním si zodpovedz na túto otázku. Nielen v marketingovej rovine ale aj v rovine prevádzky a zariaďovania samotného salónu. 

Dizajn

Dizajn si už riešila pri zariaďovaní svojho salónu. Túto farebnosť a štýl si prenes aj do svojho online priestoru. Vytvor si svoj "mood board" - tvoju inšpiračnú nástenku - farby, typy písma, štýl. Vďaka tomu si udržíš jednotný štýl naprieč celému online priestoru.

Inšpirácie si môžeš pozrieť aj na www.canva.com alebo na www.pinterest.com.

Google moja firma

Google patrí k najpoužívanejším vyhľadávačom. Stojí za to, sa mu povenovať. Kozmetické salóny patria k službám, ktoré sa síce nedajú prevádzkovať online ale keď nie si vyhľadateľná na internete ako keby si neexistovala. Existujú odporúčania - ale keď iba začínaš, tak tých odporúčaní nebudeš mať nejako extra veľa. A tam ti pomôže ujo google.

Príklad: do tvojho okolia sa prisťahovala nová klientka - ešte naokolí nikoho veľmi nepozná, začína si vytvárať nové väzby, vzťahy, priateľstvá a začína vyhľadávať služby vo svojom okolí. Otvorí google a hľadá. A ty keď nie si na internete, tak ťa nikdy nenájde. Možno pár krát prešla okolo tvojho salónu, tak by si chcela najprv niečo o tebe prečítať, poprípade aj ti zavolať a objednať sa, ale ... kto nie je na internete akokeby ani neexistoval.

Najrýchlešia cesta ako sa dostať na internet je služba GOOGLE MOJA FIRMA, vieš tam vypísať všetko potrebné a podstatné, čo potrebuješ. Vieš tam doplniť fotogalériu, zoznam tvojich poskytovaných služieb, cenník, máš k dispozícii interaktívne otváracie hodiny. Potencionálny klient ti vie napísať správu, zavolať ti či sa pozrieť ďalej na tvoju web stránku jedným klikom. Na jednom mieste nájde aj recenzie o tebe.

Ďaľšou výhodou je aj to, že ti google ponúkne možnosť založiť si aj tvoju vlastnú web stránku.

Web stránka

Nepotrebuješ byť čudný ITčkár alebo programátor, aby si mala svoju vlastnú webovú stránku. Nepotrebuješ ani ďaľšie tisícky € navyše. Vlastnú webovú stránku vieš mať od 0€ až po maximálne 300€ na začiatok a pár € ročne k tomu. Naozaj. Keď čítaš tento blog, tak vedz, že je to moja 4. stránka, ktorú som si urobila sama, bez nejakých zvláštnych IT schopností či investovaných tisicok €. Stačí na to PC alebo notebook, pripojenie na internet a trochu času na písanie.

Môžeš využiť najjednoduchšiu cestu k webu, že si založíš webovú stránku od google, alebo využiješ šablónové webové aplikácie, ktoré obe fungujú na princípe WYSIWYG - v preklade - čo vidíš, to dostaneš (napríklad webnode.sk), kde je práca naozaj intuitívna a rýchla. A keď ti nezáleží až tak na unikátnej www adrese, tak ich vieš využívať dlhodobo aj úplne zadarmo.

Mať webovú stránku ti nezaručí automaticky byť vyhľadateľná na 1.stránke od googlu, ale keď už ťa niekto bude hľadať priamo na internete, či mu poskytneš priamy odkaz na tvoju stránku, tak tvoj klient nájde čo hľadá a tebe sa zvyšuje tvoj rating a dôveryhodnosť v jeho očiach.

Môžeš si potom spúšťať reklamu na googli, či pracovať na organickom raste tvojho webu (SEO), ale základom je si tú stránku založiť a "naliať" do nej všetky potrebné informácie.

Jednoduchú prezenčnú stránku dokážeš urobiť za pár hodín.

Persóna - tvoj ideálny klient

Vieš, kto je tvoj ideálny klient? 

Základom tvojej akejkoľvek aktivity - či už online alebo offline bude poznať tvojho ideálne klienta - tvoja persóna.

Keď som sa pýtala v minulosti kozmetičiek či poznajú svojho ideálneho klienta, odpoveď bola skoro stále taká istá - taký, čo bude pravidelne chodiť a bude sa chcieť o seba starať. To chce každá kozmetička, ale každá ponúka iný typ služby, iný servis a má inú cieľovku a inú cenovú kategóriu. 

Už pri zariaďovaní salónu, výbere kozmetiky, tvorbe cien si sa riadila nejakým konceptom, tvojím niche. Keď si si vyberala prístroje, už ti v hlave išiel film, ako s ním niekoho ošetruješ a vidíš pred sebou krásne výsledky.

Tak ten niekto z toho filmu je tvoj ideálny klient - len si potrebujeme hlbšie rozobrať - koľko má rokov, v akej životnej fáze sa nachádza. Čo robí, aké má koníčky, čo používa, čo počúva, kedy chodí spať? Má deti? Čo jedáva, je to cestovateľ? Číta knihy, pozerá netflix? Svojho ideálneho klienta si rozober do posledného detailu jeho života.

Takže poďme spolu na to, svoju persónu si pekne rozober a opíš, podstatné body si zapisuj:

  • daj svojej persóne meno 
  • koľko má rokov 
  • vzdelanie, zamestnanie, plat 
  • koníčky
  • aké hodnoty uznáva, osobnosť
  • profesionálne a osobné ciele
  • osobné zázemie, rodina, deti
  • internetové zručnosti, online správanie
  • a teraz veľmi podstatný bod - aké rieši problémy a ako jej ty vieš s nimi pomôcť
Jedna persóna nepokryje všetky tvoje služby, vytvor si takto ešte 2-3 ďaľšie vedľajšie persóny na vykrytie tvojho portfólia služieb. 


Prečo je persóna dôležitá? Čo týmto získaš?

  • budeš sa vedieť viac zamerať na potreby tvojho klienta - jeho problémy, túžby, priority
  • pomôže ti to sa sústrediť na to podstatné v tvojom podnikaní
  • budeš si vedieť povedať, kto nie je tvoj ideálny klient, dokonca pre koho tvoje služby nie sú určené
  • budeš vedieť, kde máš hľadať svojho ideálneho klienta 
  • budeš vedieť zvoliť vhodný štýl a tón komunikácie a komunikačný kanál
  • ľahšie sa ti bude tvoriť obsah, budeš vedieť koho, ako a s čím oslovuješ

Ako sa bude vyvíjať tvoje podnikanie, tak sa bude vyvíjať a meniť aj tvoja ideálna persóna. Nezabúdaj na to a dovoľ jej rásť spolu s tebou.

Sociálne siete - FB, Insta, TikTok, LindkeIn, Twitter, ...

Ktorú sociálnu sieť si vybrať? Tento bod bude úzko súvisieť s tvojou cieľovou skupinou, zameraním a konceptom salónu a tvojou marketingovou persónou. 

Keď tvojou cieľovkou budú klienti 25+ tak instagram je tá správna cesta.

Si divoká a veselá osobnosť? A hľadáš k sebe podobné typy? Možno TikTok je tvoja cesta.

Keď tvoja cieľová skupina budú klienti 60+ asi nemá veľmi zmysel zakladať účet na sociálnych sieťach. Keby sme to veľmi chceli, tak by som rozýšľala nad facebookom.

Sú tvojou persónou manažérky? Tak aj LinkedIn môže byť pre teba zaujímavý.

Každá sociálna sieť má svoje plusy, mínusy, svoju dynamiku ale má aj svojich špecifických užívateľov. Keď si si poctivo vytvorila svoju persónu, vieš na akých sieťach ich máš hľadať. Akým štýlom s nimi komunikovať.

Čo ale majú sociálne siete spoločné? Že sa im musíš venovať, vytvárať originálny a kvalitný obsah, ktorý priláka publikum a časom sa z tohto publika stane aj tvoja klientela. Nemusíš tráviť na sieťach hodiny každý deň, ale nejakú pravidelnosť a konzistentnosť si to žiada.

Maj vždy vyplnené kontaktné údaje, profil, bio, ...

PS: Vyhýbaj sa rýchly akciám na získavanie sledovateľov - napríklad súťaže, likovačky, follow za follow a podobné. Áno, získaš rýchlo sledovateľov, ale takých, ktorý vôbec nemajú záujem o teba a tvoj profil, o tvoj obsah. Chcú iba niečo získať zadarmo, alebo tiež chcú za nejakým účelom rýchlo nazbierať umelých sledovateľov - ale ešte nikomu to neprinieslo nič dobré, dokonca sociálne siete takéto správanie "odmeňujú" banom. 

Na záver:

Je to iba začiatok zaujímavej cesty.

Základné kamene pre svoj marketing si práve vystavala. Ako pri stavbe domu - čím sú základy pevnejšie, tím celý dom vydrží dlhšie stáť.

Máš svoje persóny, koncept, poznáš svoje niche (konkurenčnú výhodu), založila si si svoju webovú stránku a máš aj firemný účet na sociálnej sieti. 

Tak a teraz je čas sa vrhnúť na marketing ako taký. Pokračujeme v článku:

Komunikačná stratégia a obsahový marketing v kozmetickom salóne

Alebo sa prihlás na seminár Marketing v kozmetickom salóne, kde sa s tebou rada zoznámim a pomôžem ti sa zorientovať v oblastiach a zákutiach marketingu rýchlejšie.

Monika